08 dec Heb je een dure hobby of een bedrijf?
Goed, je hebt behoorlijk in jezelf geïnvesteerd. Je hebt die dure opleiding gedaan, je hebt misschien stage -of werkervaring opgedaan en nu is het grote moment daar: je gaat voor jezelf beginnen! Je opent een praktijk als coach of therapeut. Je begint je eigen studio als creatief: (web)designer, tekstschrijver, fotograaf of je vestigt je als trainer, adviseur, mediator etc. Je maakt een website en visitekaartjes, misschien een flyer en je bent los. Laat de klanten maar komen…
En toen werd het stil.
Maar helaas, zo werkt het vaak dus niet. Want je bent iets vergeten, je dacht dat je gekozen had voor een beroep. Maar eigenlijk heb je een veel belangrijkere keuze gemaakt. Je bent ondernemer geworden. En ondernemen, het woord zegt het al is wat anders dan afwachten! Doen is hier het sleutelwoord. Maar wat ga je doen om aan klanten te komen. Er zijn heel veel mogelijkheden, maar ken jij die allemaal? En hoe kun je dan kiezen? En als je dan toch gekozen hebt voor een aantal manieren van acquisitie, weet je dan hoe je er optimaal rendement uithaalt?
Dus ga je maar weer eens naar een netwerkborrel en je rommelt nog wat aan je Linked In profiel en stuurt eens een Twitterbericht. En soms helpt dat wel. Maar vaak is het niet genoeg. Het kan net wat slimmer en net wat meer. Maar dat wil je niet want je denkt dat je dan met jezelf loopt te leuren. Dat geeft je geen goed gevoel.
Waar gaat het mis?
Ondernemen is ook een vak. Acquisitie is daar een belangrijk onderdeel van. Met acquisitie bedoel ik dan het hele gebied van marketing, promotie, pr en sales. Het goede nieuws is dat acquisitie dus ook een vak is en dat jij dat kunt leren. Met je vorige vak is het toch ook gelukt? Nou dan.
Maak jij de keuze om van je beroep een bedrijf te maken?
Okay, je hebt dus een beroep, maar je wilt een bedrijf, want je wilt wel kunnen leven van wat je doet. Je bent er van overtuigd dat je een bijdrage levert die waarde creëert voor jouw klanten. En ik denk dat je dat ook doet. Alleen weten een hoop mensen niet dat je er bent. En als ze wel weten dat je bestaat snappen ze niet wat je doet. Werk daar aan is mijn advies. Zorg dat je voor jezelf kristalhelder hebt wat je doet en wat het jouw klanten oplevert. En maak je de belangrijkste acquisitie tools eigen.
Ontwikkel een goede elevator pitch. Ook een dialoogpitch kan je helpen
Zorg dat je website goed gevonden wordt. Maar schrijf je teksten wel voor je bezoekers en niet voor Google.
En dat je sitebezoekers ook klanten worden. (Conversie is belangrijker dan design!)
Leer echt contact maken tijdens het netwerken. Ga niet verkopen, otto belangstelling, geef aandacht/
Gebruik sociale media op de goede manier. Dus niet alleen maar zenden,maar interactie en lever content.
Schaaf aan je verkoopvaardigheid en boven alles: LAAT JEZELF ZIEN!
Ga op Facebook aan de slag, adverteren daar is nu nog heel goedkoop! Begin serieus te Twitteren, praat mee in die groep op Linked In, ga er wel op uit naar die netwerkborrel, stuur dat e-mailtje of die nieuwsbrief, bel de prospect toch en laat de wereld weten dat jij er bent.
Want je bent het waard om gezien te worden zodat jij die wereld met jouw dienst een beetje mooier kunt maken.
Wil je hulp? Je bent nu toch al op mijn site. Kijk eens rond. Ik weet wat je meemaakt. Ik ben zelf ook een kleine zelfstandige en ook ik heb ervaren dat het tijd en moeite kost om bekend te worden. Maar het is me wel gelukt! Al meer dan 25 jaar. En ik wil jou ook graag op weg helpen.
Vraag nu een gratis groeigesprek t.w.v. 150 euro aan.
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.